Sinds 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom- of motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht. U kunt een boete van € 100 krijgen bij het niet dragen van een goedgekeurde helm.
Een snorfiets mag maximaal 25 kilometer per uur rijden en is te herkennen aan een blauwe kentekenplaat.
Een goedgekeurde brom- of motorfietshelm is te herkennen aan een cirkel met de hoofdletter E erin. Achter de E staat een cijfer, en elk cijfer staat voor een EU-land. In Nederland krijgen goedgekeurde helmen het cijfer 4. Een goedgekeurde speed-pedelec-helm is voorzien van een markering overeenkomstig NTA 8776:2016.
De helmplicht kan ook gevolgen kan hebben voor uw snorfietsverzekering. Wat dat precies betekent moet nog blijken (bijvoorbeeld uit de polisvoorwaarden), maar het is bijvoorbeeld denkbaar dat (volledige) dekking bij een schade die voorkomen kon worden door een helm te dragen vanaf 1 januari 2023 eerder ter discussie zal staan.
Wie overstapt naar elektrisch rijden betaalt aanzienlijk meer verzekeringspremie dan voor een gelijkwaardige benzineauto. Onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau MoneyView laat zien dat de premieverschillen op kunnen lopen tot 28%. Gemiddeld betaalt de eigenaar voor de verzekering van zijn elektrische auto bijna 24% meer premie.
De premieverschillen zijn grotendeels te verklaren door de hogere aanschafprijs en het hogere gewicht van elektrische auto’s. Dat laatste komt voornamelijk door het accupakket.
Uit het onderzoek van Moneyview kwam ook naar voren dat een jongere bestuurder van 18 jaar gemiddeld 157% meer premie betaalt dan een bestuurder van 35 jaar in verder exact dezelfde situatie. Een bestuurder van 80 jaar betaalt ook meer dan een 35-jarige, maar daar is de meerprijs met 43% relatief beperkt(er). Het aantal schadevrije jaren (laag bij jongeren, doorgaans hoog bij oudere bestuurders) werd voor dit onderzoek op nihil gehouden.
SVJ = Schade vrije jaren |
---|